Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.03.2012 14:40 - "РОБИ НА ПРЕДРАЗСЪДЪКА"
Автор: beijaflor Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7836 Коментари: 13 Гласове:
25

Последна промяна: 01.03.2012 18:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

„Да ти кажа, майна, хич не съм расист! Щом е готина съм я опънал без да мисля, дори и да е негърка! Че даже може и една шпакла да й ударя, какво толкоз? Кура, майна, око има ама вътре е тъмно и ‘ич и не му пука за цвета на кожата!”- завършва Колето и удря на екс остатъка от бирата, за да може колоритно да подчертае думите си с мощно оригване след това.

 Пак сме се на едно от онези типични събирания „по мъжки”, за които най подходящата среда е под асмата, през юни, в някое забутано селце, а най-подходящото време – някъде след един през нощта. Естествено присъства неограничено количество шльокавица с гарантиран произход („на бай Миле, бати Жоро и Геврека гордостта”), както и друг алкохол, а за мезе е разфасовано поне половин добиче, разхвърляно след това по две-три скари.

Времето, в което захванахме споменатата тема е това, по което вече само няколко въглена мъждукат в пепелта, а повечето сме направили достатъчно главите, за да сме пределно искрени. Не, че има нужда от последното, защото се знаем от памтивека и винаги сме с подхода: „право куме в очи”.

И не, няма да се извинявам за езика, защото така си говорим, когато сме по-мъжки и това не е и наполовина толкова брутално от разговорите, които жените имат, когато са „по женски” (Ставал съм неволен свидетел на такъв и то от мои приятелки – честно, доматите биха ми завидели за цвета!).

Та така де – пуска я тая „анталигентна” мисъл Колето и метафорично, дет’ са вика, се изпрасква с гордост в гърдите, до там че почти чувам екота на „Булгар, булгааар…” в тоновете на утихващата му оригня.

„Така значи” – викам му – „щом е за ебане не ти пука, а иначе?”

„Е, к’во иначе? Винаги съм казвал, че и сред негрите има нормални хора. Даже имам трима приятели негри, знаеш - к’во се заяждаш ся?” сопва се не-расиста Колето и дори и за миг не осъзнава колко тона расизъм е успял да наблъска в съвсем „добронамереното” си изказване.

„За негри – ясно” провокирам го до дупка аз „Ама я кажи за цигани, а? Ша й оближеш ли цепката ако е циганка?”

„Е ти ми еба мамата!” погнусен е Колето „Глей го бе Жорка, глей к’ви картини ми вкарва. Напра’о ме направи импотентен до края на месеца бе! Пфу!”

„Е ‘убуу де, ама кажи” настоявам аз.

„К’во ме занимаваш с тия, бе – т’ва не са хора! За сапун само стават!” категоричен е Колето, че и други двама от компанията изгрухтяват одобрително.


„Ся Колка, това е малко силно, не мислиш ли?” хвърлям масло в огъня аз.

„Хич не е силно, майна! Животни са т’ва, животни. Я глей к’во ста’а в Катуница, че и навсякъде…”

От там нататък разговорът се отплесва в съвсем друга, силно неприятна за мен посока, където всички групово и енергично описват „зулумите”, за които „само мангалите са виновни”. Анемичните ми опити да се включа със забележки, че: „…престъпниците са от всички етноси, даже ако се замислиш „едрите риби” са си баш натюр булгарчета…” са посрещнати с единодушно пренебрежение, заради което след около пет минути аз спирам да слушам и започвам да мисля. А мисленето, мили ми Смехурко, е опасно. Особено в гореописаната пространствено-временна обстановка и особено при наличното количество на алкохол в системата.

Седя аз и си мисля.

Страшно ми е.

Разберете ме правилно – компанията ни, въпреки езика тази вечер, съвсем не е репрезентативна извадка на обществото. Всички сме над средното ниво, както като даденост, така и като образование, култура и възпитание. Обществото като сбор от всички индивиди, както знаете, е далеч по-зле.

Обичам старата аксиома, че IQ на дадена тълпа е равно на IQ на най-умния в нея, разделено на броя на хората. Та, замислям се – ако „нашата компания” наистина мисли нещата, които обсъждаме, колко ли е страшно положението там навън - в обществото?

Общественото мнение цветно ми се материализира като многоглава, озъбена ламя, която хапе едновременно във всички посоки и разхвърля индивиди в разнообразни обидни категории : „мангалите” в ляво, „негрите” в дясно, „педалите” назад, „селяните” в страни и „шопите”, и „майните”, и „члагарите”, и „левскарите”, „цесекарите” и, и, и…

Това ли са ценностите на века за българите?

Кога започнахме да се самоопределяме чрез омраза срещу различните?

Кога започнахме да се напъваме да се поставим ИЗВЪН всякакви нарочени за „долни” категории, опитвайки се да намерим какви СМЕ само по това какви НЕ СМЕ: „цигани”, „педерасти”, „селяни” и т.н.?

Кога гордостта да си българин започна да мирише силно на развален шовинизъм?

Кога „еба наред без да се замислям” се превърна в определение за глобализъм и плурализъм?

Кога изчезнаха прословутите ни, описани още преди столетия от чужди пътешественици, гостоприемност, толерантност и топло отношение към всички?

Кога започнахме да приемаме за норма налаганите ни безумни „категории”, забравяйки, че всички сме хора?

Кога насъскването и омразата помежду ни се превърна в национален спорт – „българи” срещу „цигани”, „левскари” срещу „цесекари”, „столичани” срещу „селяндури”?

Кога изпадна в летаргия свободолюбивият ни дух, който ни позволяваше да живеем заедно свободни без омраза, па макар и различни?

Винаги със стиснати зъби и мисъл: „Никога вече!” извръщаме очи към онези 500 години, когато за последно сме били роби.

Как тогава стана така, че доброволно се превърнахме в роби на предразсъдъка?


Казах ви аз, че мисленето е опасно…




Гласувай:
25



1. анонимен - Майна, всичкото "кога" не може да компенсира вонята на кочина!
01.03.2012 14:51
Грухтете си спокойно, за всички има място под Слънцето.
модерен балет
цитирай
2. анонимен - amin
01.03.2012 14:52
poznavam edno kole bivcs saucenin ,policaya mu vikat vnuk na majka mara ama to is i e bacs borce ot silovti grupirovki ,prestapnika vika drajte prestapnika ,alko e locso nesto .
цитирай
3. kite333 - Моите уважения.
01.03.2012 15:17
Всичките ти кога са много сериозни и
и имат отделни отговори.
Аз не се наемам да направя такъв анализ -не за друго,а защото изводите биха били
ужасни.
В тази връзка се сещам за коментара ти в постинга на Фрина за гейовете.Там си пролича извадковото блогово мнение.
цитирай
4. landing - Разбрах ти мисълта,
02.03.2012 09:54
но докато ние сме толерантни и демократични, дали са такива с нас? Сега точно, толерантност, скромност, сдържаност, почтеност водят единствено до гладна смърт, поне по нашите ширини. Без да агитирам за наглите и простаците, но нека не очертаваме ангелите като еталон за поведение. Извинявам се много, но дори и да съм всичко това по- горе, дори и да съм като едно олицетворение на изконните ни ценности, срещу мен е подивял табун от точно противоположни натури, които ще ме прегазят, премачкат, насметат и изхвърлят в периферията на шанците за отрицателно време. В България да си добър, отстъпчив, мирен, деликатен, сдържан, скромен, уважаващ правата на другите, е най- сигурният начин да пострадаш и да изядеш дървото. Разбери, че тия към които ние сме толерантни, уважителни и разбиращи, не ги боли нищо, освен фара за нас, деликатните. Някакси така се случи, че това са качества за детската градина и началното училище. И тези качества, предизвикват единствено слюноотделяне отсреща, докато те изхрупат като кротък зачервен домат...
цитирай
5. beijaflor - Здрасти landing
02.03.2012 11:52
Аз не издигам "ангелите" като еталон за поведение, нито критикувам останалите. Идеята ми беше,че всички ние сме вече оскотели и това е повече от тъжно (причините, както ги описваш може и да са основателни, но нямат значение в случая).
цитирай
6. totenlicht - преди няколко дни водих подобен ...
02.03.2012 15:24
преди няколко дни водих подобен спор, който приключи със "свали си розовите очила и тогава ще говорим". и това от интелегентни, млади събеседници с възможности.
но живота ни се е превърнал в хибрид между "1984" и "Idiocracy", не е изненадващо държанието на хората и трудността им да приемат факта, че промяната започва от всеки поотделно. както и че никой няма да ни оправи. стандарт е, че другите са ни виновни..
цитирай
7. babaelenica - Провокирана съм и ще се разпростра повече от допустимото:)
03.03.2012 09:26
Наглед хаотично нахвърляни мисли, предизвикани от битовизми, а накрая надвисват като буреносен облак.
Не си спомням за аксиомата на IQ-то, но май е твърде актуална.
Задавала съм си същите въпроси и знаеш ли до какви изводи съм стигала?

Страхът е основна движеща сила!
Кое ни дава основание да смятаме, че българите са били някога гостоприемни, толерантни и с топло отношение към всички? Спорадичните спомени на единици чуждоземни пътешественици ли?
Били ли сме свободолюбиви или сме били войнолюбиви? Има известна разлика, нали?
Според мен, по-скоро е второто – от множеството войни се налага изводът, че желанието да доминираме и подчиняваме други територии и люде, е било по-силно от толерантността.
Колко други народи са били 500 години под робство? Че робство е съществувало още от древни времена е ясно, но в една държава някои са били роби – други господари. А ние сме били тотално подчинени.
Покорство, раболепие, "Преклонена глава, сабя не я сече" и пр., години наред са били основните български ценности.
Затова днес май сме единствените, които безропотно приемаме всякакви гаври и издевателства над нацията ни от външно и вътрешно насилие.
Страшно е робството на собственото ти съзнание.
Оскотяването и страхът да не те приемат за различен от стадото, кара мнозина да се нахвърлят срещу различните. Всяка отминала епоха е добавяла своето въздействие. В периодите на войни има извество обединение, но то пак е срещу общ враг.
И така – измисляме си врагове и се нахвърляме срещу тях, водени от страха, че някой може първи да ни засегне.
Колкото по-беззащитна е една група хора (или един човек), толкова по-силно е желанието за нейното унизяване и дори физическо премахване. Да не забравяме, че в древна Спарта са унищожавали децата с физически недъзи.
Страхът да не бъдеш наранен те кара пръв да нараниш.
Ценности? Какво е това "ценности"?
Докато религията е имала място сред българите, все пак е проповядвала любов към ближния и наравно с догмите е добавяла някои ценности в иначе не чак толкова набраздените умове. Днес религия са парите. Най-великата ценност са парите. Мечтите са парите.
А противопоставянето е известно от древни времена.
Divide et impera!
Докато имаме непълна и погрешна информация за дадена група или явление, до възникването на предразсъдъка ни дели една крачка. Ще дам за пример хомосексуалността. Колцина са тези, които знаят, че причината за нея е нарушено комбиниране между Х и Y хромозоми в ДНК на индивида и се получава по рождение? Колцина знаят, че 30% от човечеството се ражда с точно такава комбинация?
По-голямата група, т.н. "нормални", има отрицателно и враждебно отношение спрямо хомосексуалните. А как ли изглеждат те в очите на "различните"? :)))

Май прекалих с анализа, време е да предложа изход.
Две или повече от последните поколения са изгубени, но нещата могат да се променят за следващите. Ако възпитанието да се приемат с разбиране различните хора започне още най-ранна възраст и сетне продължи в училището, всички ще разберат, че да си различен не е порок или престъпление. Хората с увреждания ще престанат да бъдат възприемани като дамгосани или още по-лошо – като невидими. Ще се научим да възприемаме различията, независимо от какъв характер са те. Ще приемем различните хора с техните странности, но и таланти.

Споменах ли някъде, че страхът е дълбинната причина?
:)))))

А мисленето е занимание самотно…
цитирай
8. beijaflor - @анонимен
05.03.2012 11:30
"Майна, всичкото "кога" не може да компенсира вонята на кочина!
Грухтете си спокойно, за всички има място под Слънцето.
модерен балет"

Прекрасен коментар!
Само в две изречения е успял да потвърди безупречно тезата ми! :)

Авторът му е прочел в началото думи като "кур, "шльокавица" и "ебане" и моментално ме е "метнал" в поредната категория - "пропаднала, пияна свиня", в следствие на което, всичко останало в текста (казано от свинете) е без значение.
Както сам той казва - "...не може да компенсира вонята на кочина".

По -добър пример за предразсъдък в действие - здраве му кажи!

А аз лично смятам, че истински мъдрият човек е способен да чуе и да приеме съвет дори от най-глупавия, най-мръсния, най-лудия, най-... - сванахте мисълта ми.
цитирай
9. beijaflor - Бабо Ленче..
05.03.2012 11:41
... радвам се, че съм те провокирал. Я виж какви неща продуцираш под провокация ;) -ще взема по-често да те предизвиквам!
Поздрави!
цитирай
10. beijaflor - @totenlicht
05.03.2012 15:17
true...true...
цитирай
11. babaelenica - Да има да вземаш! :)))
05.03.2012 17:18
Баба е баба ти!
Аз съм съвременна, свободомислеща, плуралистична, та чак атомна баба. :)))
Освен това съм принцеса под прикритие, или другояче казано - Баба Жаба.
Напоследък съм и Баба Мравка, поради рядкото ми вясване в сайта.
Да си имаме уважението, и аз те препоръчах в моя блог, ама хората четат и не пишат.
То след моето излияние, смеят ли да напишат нещо? :)))
И да знаеш, Хвърчилка ми измисли чудесно обръщение - Хелън!
Мисли му, ако не се придържаш към него!
Ако се надяваш да ме провокираш, не си познал. Че има ли друга по-голяма провокаторка от мен?
:)))))
цитирай
12. ddiaries - за жалост.
06.03.2012 09:37
20 годни свиреп преход.Кражби. Мутри. Опашки за хляб. Закони, направени така, че да не служат на обществото, а на определен кръг частни интереси.

Озверяхме. Затъпяхме. Обедняхме. Духовно.
цитирай
13. helloworld - beijaflor
18.03.2012 12:55
обеднява този който се остави да обеднее , затъпява този който се остави да затъпее и така нататък .....и всичко останало което си изредил тук сам си го напиши :)))) никога не ми е пукало от простаците или тъпаците защото те бягат като дявол от тамян там където има истински ценности - виреят единствено в своя аквариум пълен със застояла и блатясала вода:))))))))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: beijaflor
Категория: Тя и той
Прочетен: 192273
Постинги: 46
Коментари: 277
Гласове: 590
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031